۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۸۳۷
تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی، نزدیک به ۲۵۴ هزار نفر از ترکیه کوچ کرده‌اند که اغلب آنها دارای سطح تحصیلات و مهارت‌های بالایی هستند. ۱۵ درصد از این افراد، از میانگین سنی بین ۲۵ تا ۲۹ سال برخوردار هستند.

به گزارش پایداری ملی، ستون‌نویس‌های روزنامه‌های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به "گوشه‌نویس" یاد می‌شود٬ بخشی از فعالان رسانه‌ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت‌هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می‌گذارد.

فرار مغزها و آینده ترکیه
بارش دوست ار/ روزنامه جمهوریت

ترکیه در سالیان اخیر با دو رویداد عجیب روبرو شده است. از سویی فرار مغزها و از سوی دیگر، آمدن میلیون‌ها مهاجر به ترکیه.
بر اساس آمارهای رسمی، در چند سال اخیر  12 هزار نفر از میلیونرهای دلاری ترکیه از کشور بیرون رفته‌اند و آنگونه که آمارهای مرکز ملی آمار کشور نشان می‌دهد، تنها در سال 2017 میلادی، نزدیک به 254 هزار نفر از ترکیه کوچ کرده‌اند که اغلب آنها دارای سطح تحصیلات و مهارت‌های بالایی هستند. 15 درصد از این افراد، از میانگین سنی بین 25 تا 29 سال برخوردار هستند.

میلیونرهای دلاری ترکیه‌ای، نه تنها ثروت‌های خود را از کشور بیرون برده‌اند، بلکه بسیاری از آنها همسر و فرزندان خود را نیز به کشورهای دیگر برده‌اند. از دیگر سو نزدیک به 5 میلیون نفر از آوارگان سوری به ترکیه پناه آورده‌اند و دولت تاکنون برای آنها نزدیک به 40 میلیارد دلار پول خرج کرده و به خاطر این هزینه‌های سنگین، در بسیاری از بخش‌ها با کسری بودجه روبرو شده‌ایم.

با در نظر گرفتن این موضوع بخش قابل توجهی از آوارگان سوری حق شهروندی ترکیه را دریافت خواهند کرد و از دیگر سو  موج کوچ از ترکیه به اروپا و فرار مغزها از کشور هنوز هم در جریان است، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده‌ای نزدیک با تغییرات دموگرافیک، تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مهمی روبرو خواهیم شد و همه این عوامل به احتمال قوی به ثبات و قدرت ترکیه ضربه خواهد زد.

این تابلوی نگران کننده به ما می‌گوید که ما در آینده‌ای نزدیک در ترکیه شاهد این خواهیم بود که بخش مهمی از نیروهای ماهر، دانشمندان، صاحبان مغزهای بزرگ و مبتکر، سرمایه‌های اقتصادی و فرهنگی از ترکیه خواهند رفت و کشور ما، به جای تولید، مصرف محور خواهد شد. به جای آنکه بتوانیم در اقتصاد خود، مولد و صادر کننده باشیم، بیش از پیش وارد کننده و مصرف کننده خواهیم بود.

این واقعیت را نیز از یاد نبریم که حضور میلیونی آوارگان سوری در ترکیه مشکلات جدیدی به دنبال می‌آورد، یکی از مشکلات مهم این است که در حال حاضر صاحبان کار در ترکیه به خاطر ارزان بودن نیروی کار غیر قانونی آوارگان سوری، استفاده از آنها را بر کارگران ترکیه‌ای ترجیح می‌دهند و این مسئله موجب بروز خشم و کینه می‌شود و در عین حال این واقعیت را نیز نمی‌توان انکار کرد که برخی از آوارگان سوری دارای اندیشه‌های افراطی و سلفی هستند و ممکن است در آینده در جامعه ترکیه، مشکلات عمیقی به وجود بیاورند.

آنها نه تنها در انطباق با معادلات فرهنگی و اجتماعی ترکیه مشکل دارند، بلکه از لحاظ عقیدتی و سیاسی هم معضلات جدیدی به وجود خواهند آورد.

کتاب لوکس 2500 لیره‌ای آتاترک

ییلماز مراد بیلیجان/ پایگاه اینترنتی تحلیلی تی 24

این روزها، دیدیم و شنیدیم که ییلماز اوزدیل، از نویسندگان و تحلیلگران روزنامه سوزجو، درباره مصطفی کمال آتاتورک کتابی نوشته و آن را با تیراژ 1881 جلد به نشانه‌ سال تولد آتاتورک چاپ و روانه بازار کرده است.

او اعلام کرده این کتاب 2500 لیره‌ای، تنها ظرف 2 ساعت به فروش رفته و تمام نسخه‌های کلکسیونی آن، توسط هواداران آتاتورک به خانه برده شده‌اند!

واقعیت این است که این نویسنده، نه با تفکر و زندگی آتاتورک کاری دارد و نه می‌خواهد به مبانی اندیشه و رویدادهای زندگی او بپردازد. او به دنبال یک کار تجاری جدید است و آتاتورک در این وسط فقط نقش یک بهانه و انگیزه مادی را ایفا می‌کند!

کار این نویسنده مرا یاد آثاری انداخت که در مورد آلمان نازی و اقدامات وسواسی هیتلر برای تولید کتاب‌های لوکس صورت گرفته است.

هیتلر نیز دستور داده بود کتاب‌های بسیار لوکس و گران قیمتی تولید شوند که فقط به درد کلکسیون می‌خورد تا آنجایی که من اطلاع دارم، برای تولید کتاب 2500 لیره‌ای آتاتورک، هزینه‌ها و اقدامات عجیب و گران قیمتی صورت گرفته است.

از جمله این که دو نوع کاغذ مخصوص گلاسه از آلمان و ژاپن به ترکیه آورده شده،  یک ماده مخصوص در ژاپن برای این کار تولید شده، یک رنگ مخصوص از اتریش خریداری شده، گونه‌ای از پوست گوساله قرمز برای جلد چرمی در یکی دیگر از کشورها طراحی و به ترکیه آورده شده گران‌قیمت‌ترین طراح و صفحه آرای ترکیه بر روی این کتاب کار کرده، اعداد مربوط به صفحه‌ها توسط یک خوشنویس زبردست و مشهور نوشته شده و خلاصه این که تمام کارها و اقلام مرتبط با تولید این کتاب، با گران قیمت‌ترین و لوکس‌ترین شکل ممکن ارائه شده است.

نویسنده ادعا کرده که 10 سال از عمر خود را وقف تولید این کتاب کرده است، اما واقعیت این است که محتوای کتاب، تفاوت چندانی با دروس دوران راهنمایی ندارد. همان درس‌هایی که برای دانش آموزان ما در کتاب‌های درسی نوشته شده و به زندگی آتاتورک پرداخته‌اند. کیفیت اطلاعات این کتاب در همان سطح است و هیچگونه نوآوری و استناد تاریخی و ابداع تازه‌ای صورت گرفته است.

ونزوئلا و دموکراسی آمریکایی

یاسین آکتای/ روزنامه ینی شفق

این روزها شاهد یکی از زشتترین و دورویانه‌ترین کودتاهای جهان هستیم. در حالی که دموکراسی جهان و نظام بین‌الملل کاملاً هوشیار و بیدار است، اما متاسفانه این واقعیت را نمی‌بیند که به نام دموکراسی، به دموکراسی یک کشور حمله می‌شود.

البته وقتی که در مورد جهان به اصطلاح دموکرات حرف می‌زنیم، فقط از کابوی تنهایی به نام دونالد ترامپ حرف نمی‌زنیم. واقعیت این است که متاسفانه در این ماجرا ترامپ تنها نیست و بسیاری دیگر از کشورهای جهان هم از او حمایت می‌کنند.

از جمله برخی از کشورهای آمریکای لاتین که به ترامپ وابسته شده‌اند و مانند کسانی که گویی با تمام شتاب به سوی یغما و غارت می‌روند،خود را حاضر کرده‌اند تا به سوی ونزوئلا بتازند. با آن که رهبر این کشور و دولت آن، برآمده از انتخابات رسمی است و از حمایت 68 درصدی مردم کشورش برخوردار است، اما در معرض تهدید کودتا قرار گرفته و بسیاری از کشورهای غربی نیز به بی شرمانه‌ترین شکل ممکن از این موضوع حمایت می‌کنند.

ونزوئلا یکی از ثروتمندترین کشورهای نفتی جهان است و آمریکایی‌ها و غربی‌ها تحت عنوان اینکه دولت مادورو، مردم را دچار فقر و گرسنگی کرده، می‌خواهند دولت رسمی و قانونی این کشور را در معرض سقوط قرار دهند، اما واقعیت این است که بخشی از مشکلات بسیار مهم مردم و کشور ونزوئلا، ناشی از تحریم‌ها و اعمال فشارهای اقتصادی آمریکا و همان کشورهای به اصطلاح دمکرات امروز جهان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر